Sunday, April 8, 2012

My Beloved Cats

Dahulu, Zimie pernah memelihara kucing sehingga mencecah 20 ekor. Tapi, kebanyakannya mati kerana sakit. Zimie ingat lagi betapa sedihnya Zimie menghadapi kematian Moyau aka Siti Moyau kerana Moyau telah dipelihara oleh Zimie sejak Zimie berusia 15 tahun. Moyau mati ketika Zimie berusia 24 tahun. Ini bermakna, hampir 9 tahun usia Moyau ketika menghembuskan nafas terakhir. Moyau mati kerana sakit yang teruk. Sehingga kini Zimie tidak tahu apa penyakit tersebut kerana semua kucing Zimie yang mati selepas Moyau turut mengalmi penyakit yang sama tidak kira umur dan jantina.

Ini adalah gambar-gambar Moyau sepanjang 9 tahun dia hidup.


Sekarang ni, Zimie ada 3 ekor kucing induk iaitu Tam (induk) dan anaknya Perang (jantan) dan Tupai (anak tiri Tam). Tam dahulu dikahwinkan dengan Merah tetapi Merah menerima nasib yang sama seperti Moyau. Merah juga mempunyai isteri lain iaitu Panjang yang juga turut mati akibat penyakit yang. Tupai merupakan satu-satunya anak Panjang yang hidup daripada 12 anak yang telah dilahirkan.

Ini dia Perang dan Tam. Tupai tiada dalam gambar. Tupai pemalu sikit.

Inilah Perang. Amat manja sekali dengan Zimie dan nenek Zimie. Tidur nak kat paha atau perut Zimie je tu. Kalau Zimie panggil, cepat2 dia datang. Yang bestnya, apabila Zimie pulang daripada kerja, dia pasti akan tunggu depan pintu rumah. Kalau Zimie lambat je buka pintu kereta, dia akan panjat tembok untuk tarik perhatian Zimie.

Ini Tam. Ibu kepada Perang. Dah tua. Dah tak lawa. Hehe..

Kenangan lama antara Tam dengan Merah.

Pada mulanya, Tam melahirkan anak hasil perkongsian dengan Merah sebanyak 4 ekor. Zimie rakam detik-detik kelahiran anak-anak Tam. Anak-anak Tam dan Merah ialah Belang, Tongget, Perang dan Cicak. Namun, semua mati kecuali Perang. Kini, Perang menjadi pujaan hati Zimie kerana dia terlalu manja dengan Zimie.



Ini pula anak hasi perkongsian Tam dengan Perang. Maka, lahirlah Labu. Tapi Labu hanya sempat hidup dalam sebulan lebih sahaja. Ini semua salah Tam kerana meninggalkan Labu sendiri kerana sibuk mencari 'jantan' lain. Labu mati di dalam sangkar sendirian.


Ini adalah antara kucing-kucing kesayangan Zimie yang telah pergi meninggalkan Zimie.

Moyau

Shin & Yul

Shin

Yul


Merah



No comments: