Monday, April 9, 2012

TUMOR ? -------> part 2


26 Mac - Zimie SMS Mama Zimie. Zimie tulis "Ma, doktor cakap, bengkak ni bukan bisul, tapi ketumbuhan, perlu dibedah segera". Mama dan Papa Zimie terus memecut kereta daripada Ampang balik ke Jelebu, N. Sembilan mengambil Zimie segera. Mama Zimie ingin membawa Zimie ke HKL tempat di mana dia dia bekerja. Mereka sampai ke kampuang dalam pukul 3 pagi. Kami semua sampai ke Ampang dalam pukul 6. Sampai HKL, Mama Zimie terus bawa Zimie ke Klinik Ortopedik, tempat Mama Zimie bekerja. Di situ, terdapat beberapa orang doktor yang pakar mengenai hal tumor ini. Antaranya Ms Chye, Ms Su dan Mr Andrian. Kalau bawa Zimie ke OPD, gerenti lambat. 

 

Oleh sebab Mama Zimie kerja di sini, semuanya dapat diselesaikan dengan segera walaupun berkenaan dengan GL. Zimie dirujuk kepada Ms Chye. Pakar Tumor di Malaysia. Ms Chye mengesahkan bahawa ada nanah bawah ketiak. Mungkin kelenjar Zimie bengkak dan bernanah. Terus Ms Chye request OT untuk bedah dan buang benda itu. Daripada situ, dia akan analisis sama ada ianya adalah tumor, cancer atau infection. Zimie terus dimasukkan ke dalam wad. Wad 7. Kelas 1. Zimie dapat 'two bedded'. Alamatnya, Zimie tidur seorang sahajalah sebab orang sebelah tiada. Daripada katil, Zimie hanya mampu memandang bangunan KLCC dan Menara Kuala Lumpur dengan perasaan sayu. Zimie hanya mampu berdoa, harap-harap ia bukanlah kanser mahupun ketumbuhan. Zimie takut. 


Pada hari itu, Zimie mula dimasukkan dengan antibiotik. Cloxa namanya. Ia dimasukkan melalui 'line drip'. Bak kata doktor wad, masuk Cloxa ini memang sakit. Terasa saat ia sampai ke dalam salur darah. Ya, memang betul. Meleleh air mata Zimie saat Cloxa itu mula memasuki salur darah Zimie. Sakitnya, Zimie sahaja yang tanggung. Tetapi Zimie perlu kuat. Malam itu pula Zimie dimasukkan air. Ini kerana hasil keputusan ujian darah menunjukkan platlet darah Zimie terlalu rendah dengan bacaan 4. Boleh dikategorikan sebagai denggi pula.

No comments: