Monday, April 9, 2012

TUMOR ? -------> part 3

27 Mac - Hari kedua duduk di hospital. Masih tiada apa-apa tindakan yang perlu diambil. Ms Chye kata, jika Zimie sakit sangat, dia akan terus buat 'emergency operation'. Sepatutnya hari Khamis ini Zimie akan dibedah. Jadi, buat 2 atau 3 hari ini, mereka mahu pantau keadaan Zimie serta demam Zimie yang masih tinggi. Platlet Zimie masih teruk. Selera makan langsung tiada. 


Namun, kedatangan keluarga dan panggilan telefon daripada kawan-kawan serta anak meringankan sedikit ketegangan yang melanda Zimie. Terima kasih diucapkan kepada Aunty Norsiah, kawan Papa Zimie atas jambangan bungan yang cantik ini. Sedap juga makan buah-buahan yang ada. Dapatlah mengisi perut sedikit. 


28 Mac - Keadaan semakin teruk. Zimie dilanda sakit kepala pula. Demam pula tiada tanda-tanda menunjukkan bahawa ia akan reda. Demam sambil menggigil-gigil lagi. Mama Zimie yang risau dengan keadaan Zimie mengambil keputusan untuk tidur di hospital menemani Zimie. Mama nak request pada doktor untuk segerakan pembedahan itu. Tetapi, aku menghalang untuk menunggu keputusan Ultrasound yang akan dibuat pada hari khamis nanti. 


29 Mac - Malam tadi, bermula pukul 12 malam, aku sudah mula puasa. Sebagai persediaan untuk ultrasound dan pembedahan. Berdebar-debar aku. Tak tahu hendak terangkan bagaimana perasaan aku ketika itu. Tetapi, apa yang mengejutkan aku, doktor yang melakukan ujian ultrasound mengatakan bengkak yang wujud di bawa ketiak aku itu bukanlah nanah yang diperkatakan oleh doktor. Lymph Node aku bengkak. Bak kata doktor ultrasound tu, kemungkinan sebab-sebab mengapa kelenjar itu bengkak ada banyak. Antaranya ialah tumor, kanser, infection, TB, antibodi lemah dan banyak lagilah. Ya Allah, seram aku dengar. 

 

Paling kurang pun, infection sahaja aku harap. Tetapi infection pun, ada juga yang merbahaya. Misalnya, jangkitan kuman dalam darah. Masya Allah. Jauhkanlah aku daripada semua ini. Jadi, Ms Chye kata, KIV dahulu pembedahan. Lega dari 1 sudut. Tetapi, masih bingung memikirkan apakah punca kelenjar itu bengkak. Bak kata Ms Chye "lets medicine works on it". Alhamdulillah, tidak perlu pembedahan setakat ini. 

No comments: