Saturday, August 23, 2008

Ramadan

Salam...hmm..tiba2 jer aku jadi baik kali ni...almaklumlah, lagi beberapa hari lagi, seluruh umat islam sedunia akan menyambut Ramadan dalam lebih kurang 8 ari lg(dri tarikh post ni r...). aku pun x terkecuali gak...xcited giler nak puasa...kalo leh, kali ni nak puasa dgan penuh tekun dgan membanyakkan amal ibadah kepada Allah...memandangkan tahun ni, Ramadan ni aku kena praktikum, jd aku x dapat la berpuasa di IB...so, aku x dapat le nak memakmurkan surau at-Taqwa...sedih wo...tp, ada hikmah di sebaliknyer...kalo sebelum ni jarang dapat terawih penuh, kali ni da x bz da...x bz mcm thn lpas kena uruskan iftar dan moreh...so, boleh r aku fokus pd ibadat terawih aku...banyak pahala dapat wo...

Yg bezanyer kali ni, aku puasa jauh dri keluarga...jauh dri mama, papa, wan dan yg len..sob...sob..sedih ler pulak...tp xpe, walaupun jauh d mata, tp tetap dekat di hati...alamak, maknanyer aku pun x dapat r poser dgan ali, mie, fuad, dll...aku poser dgan bob, alif n anas je la...xper, x salah pun...cari pengalaman berpuasa di perantauan...tp kali ni myb bez skit kot...dapat r merasa masakan org Jawa...lagipun seafood melambak kat sini..murah2 lak tu..tp, kena ingat pesan doc...jgn mkn seafood bnyk2 sgt...nt sakit lak...

tiba2 teringat pulak kenangan waktu puasa kecik2 dulu...aku ingat lagi...waktu tu mmg aku nakei gler..mcm bese, time mandi mmg aku tunggu2...wktu tu ler aku dapat minum air...so, diorg x dpt kesan...part 1 lg bila time mama aku suh buat air...aku mmg suker buat air...smbil buat air sambil gak minum air.hehe....so, kat sini nak buat pengakuan sikit...biarpun dri drjh 1 smpi 5 aku diikitiraf berpuasa penuh dan mendapat duit raya full, tp drjh 6 baru r aku betul2 insaf...so, drjh 6 r baru aku puasa penuh...

wktu sek menengah, aku ingat aku da jd budak baik..upa2nyer lagu teruk prangai aku...aku dok kampung sbb skolah kat saner..memandangkn kmpung aku tu banyak pokok buah, so ia telah berjaya menggoda nafsu aku..haha..aku ternoda dgan serangkai buah rambutan yg sdg masak ranum...bila nenek aku g kedai, beli lauk, aku pun dok r kat dapur...buka je pntu dapur, terus petik rmbutan sbb buah tu da mencicah tanah...so, org x nmpk...so, aku bawa r rambutan tu ke dlm blik air untuk dikendurikan...ish! ish! ish! aper r nak jd dgan aku ni kan???

tp, bila da bergelar pljr IPT ni, aku da bnyk berubah...alhamdulillah, aku da nampak sinar kebahagiaan bulan Ramadan...pernah sekali, tp x tau biler, aku rasa sayu giler bila dah ada di penghujung bulan puasa...myb sbb tu aku menyibukkan diri aku dgan urusan di surau smpena Ihya Ramadan, aku jadi sedih giler bila tgok surau tu...kawan2 len sibuk packing barang nak lek kg, aku lak sibuk mengemas dapur surau tu sorg2 sbb xnk dia kotor...wktu nak balik kg tu, smpat g aku g surau ucap selamat hari raya...poyo kan ???

so, tahun ni, bakal melakar 1 lagi pengalaman manis aku dalam bulan Ramadan...1, sbb aku puasa jauh dgan family...2, sbb aku puasa dalam tempoh praktikal...3, sbb aku puasa dgan org yg tersayang..4,5,6 dan seterusnyer..lu pk r sendiri...hehe...jgan marah ye nabil...SO, kesempatan ni aku nak ambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadan al-Mubarak..Selamat Berpuasa...Selamat Beribadat...Selamat Berselamat...hehe... semoga kiter dapat berjumpa lagi pada Ramadan tahun depan...Insyallah...


SELAMAT BERPUASA

No comments: